onsdag 30. desember 2009

En liten oppdatering fra juleferien i Afrika

God romjulstid og godt nytt år!!!

For det første håper jeg alle har hatt en fin julefeiring i kalde Norge. Vi hørte noen kvitre at det ble en hvit jul i år. Det hørtes bare helt fortryllende ut!
For det andre hører jeg at enkelte er misfornøyd over dårlig blogging... Rune og Rebecca kom trygt fram, og hadde en flott flytur - fredag for tolv dager siden:) Håkon hadde kjøpt blomster og vi hadde begge kledd oss i finstasen da vi tok imot våre kjære på flyplassen. Det var en gledens dag. Og etter dette har dagene bare flydd avgårde. Kort fortalt har vi opplevd utrolig masse på altfor kort tid. I dag reiser de tilbake til vårt kjære fedreland.

Besøket vårt bestod av 3 galninger fra Varhaug, i tillegg til Rune og Rebecca. Lørdagen ble brukt til avslapning på tomta her i Nairobi, før vi tok avgårde på safari tidlig søndag morgen. Da reiste vi til Amboseli nasjonalpark, hvor vi fikk se både løver, sebra, sjiraff, elefant, bøfler og flodhest. Natten trodde vi skulle tilbringes i helt vanlige telt, ifølge informasjonen fra Turid. Dere vil ikke tro det, men vi overnattet inne i parken, i et slags luksus lodge telt. Det kan nesten ikke beskrives, for vi trodde omtrent ikke våre egne øyne. Et telt-hus med massasje dusj, strøm, vannkoker til te/kaffe, terrasse, soloppgang over kilimanjaro - en utrolig opplevelse, rett og slett. Slik så det ut inne i mitt og Rebecca sitt "telt":

 



Mandag tok vi enda en runde safari i Amboseli, før vi fortsatte mot Tsavo nasjonalpark. Der sov vi også ute i nasjonalparken, i lodge, med utsikt over nasjonalparken. Vi fikk ikke lov til å gå til rommene våre alene, på grunn av ville dyr i området. Da jeg spurte hvilke dyr som var mest vanlig, ble det sagt leopard, elefant og bøffel - som passerte fjellsiden. Tirsdag morgen spiste vi frokost mens vi studerte bøflene som beitet et lite stykke unna. Meget spesielt. På grunn av mer busker og trær i dette området, så vi mindre til dyrene, og enkelte av oss hvilte øynene av og til...





Men det var en fantastisk opplevelse i flotte omgivelser. Tirsdag ankom vi Mombasa, til nok et fint sted, takket være Turid. Vi var innom og besøkte Turid, David og Chris før vi reiste til Diani beach. Jeg må ikke glemme vår godeste Archie, som Janish, mannen til Turid er en god venn av. Han fraktet oss trygt fra Nairobi til Mombasa, i tillegg til Sifa og et par andre sjåfører. Gode og kjekke folk!





Lille julaften var vi på båttur, delfinsafari og vi snorklet i det indiske hav. Nok en gang traff vi på noen kjekke guider, denne gang på havet, som fraktet oss rundt. I tillegg fikk vi sjømat til lunsj, noe enkelte av oss ikke syns var like godt. Men godt vil jeg så absolutt påstå at det var!

Julaften var vi også på sightseeing i gamlebyen, fort Jesus. Vi kjøpte nylaget potetchips - kjempegode! Og stod i to timer i kø for å komme tilbake til hotellet. Hva kan vel være bedre en julekveld? Vi ble ganske overveldet da vi hadde dusjet og gikk til mat, da vi forstod de hadde flyttet hele spisesalen ut i det fri. Men selve julemiddagen var ikke det helt store. Ikke fordi det var noe dårlig mat. Nei, her var det all inclusive døgnet rundt, med virkelig flott mat. Men jeg var lite smart og valgte pasta med en ikke helt forventet saus - på julaften. Det var helt greit, selv om jeg gleder meg til neste jul med godt norsk kjøtt, og ikke minst rødkål og kålrabistappe.
Etter "julemiddagen" gikk vi en plass for oss selv og leste juleevangeliet, sang og hadde en liten delekveld. Siden fikk vi åpnet et par gaver, hvor Håkon sitt navn ble nevnt flest ganger da Rebecca hadde tatt med en del gaver hjemmefra.
Selv om denne julekvelden ble litt utenom det vanlige, vil jeg så absolutt påstå at det var verdt å droppe hvit jul i år. Det å sitte under en palme i tjukkeste Afrika, med Rune og andre kjekke folk og bare dele Guds ord. Det fantastiske budskapet om at en frelser er oss født.

De neste dagene koste vi oss på hotellet. Noen av oss ble litt vonde i magen, men ellers har det gått veldig bra. Jeg syns det var litt koselig å ha apekatter rundt dørene i Mombasa, helt til de hoppet på meg for å stjele det jeg hadde i hendene. Den ene dagen bar jeg tre rundstykker og et glass brus fra resturanten og i retning rommet(hytten) vår. Det var nesten som om apen kunne lukte maten lang vei, for den kom og strakte ut hånda. Da jeg ikke ville gi den maten, svarte den med å hoppe opp på magen min og holde seg fast. Litt av en festlig kar, tenkte jeg. Helt til jeg kom på at jeg kanskje burde passe meg for klor eller bitt. Hadde vært litt dumt å måtte ta rabiessprøyte på ferie.



Søndag tok vi nattog tilbake til Nairobi. Det var også en opplevelse i seg selv. Vi følte vi tok tog i et helt døgn etter at vi kom på bar bakke igjen - på grunn av gynginga. Fra mandag til i dag har vi vært og slappa av her i Nairobi. Varhaug gangsters reiste i går, og Rune og Rebecca reiser i kveld. Ferien har gått så alt for fort. Rune skal etter planen feire nyttår på misjonshuset på Riska, mens vi som er igjen her i Nairobi reiser til Dag Bredvei, onkelen til Andreas. Håkon Espeland er i Tanzania, og Helene, Oddbjørg og Renate har vært noen dager lengre i Mombasa. Nå må de siste timene med Rune utnyttes for fullt, før han reiser tilbake til et iskaldt Norge. Om nøyaktig 11 uker er jeg tilbake.



Godt nytt år til dere alle sammen!!!

5 kommentarer:

Ruth Olaug sa...

Godt nytt år til deg også Kristine!

Anonym sa...

Godt nytt år Kristine og takk for det gamla:-)
Sara, Ola og Turid

Anonym sa...

Godt nytt år Kristine og takk for de gamla. Her heima går alt bare bra.Men me he de veldigt kalt ti minus nå.men månen sjinne så me kan gå på ski og kose oss i snøen. Nyttårs klemm fra mor:)

elisabeth sa...

D såg gudd ud=) Godt nyttår, Kristine:)

Anonym sa...

Godt nyttår. Kjekt me en oppdatert blogg me flotte bilde. Forstår på Rebecca at hu he hatt d heilt topp,trass i magesjauen. Lykke t videre. Arny