torsdag 4. februar 2010

Takk Gud...



... At jeg er oppvokst i et hjem hvor man er fri til å velge

... At du av kjærlighet til oss sendte Jesus

... At du har gitt meg Din Hellige Ånd!


Hele denne uka har vi hatt om Islam. Veldig interessant å lære litt mer om denne religionen som kommer mer og mer til Norge. Greit å vite hvordan de ser på oss som kristne, og lære litt om hvordan vi kan møte dem med religionen vår.

I dag besøkte vi en moské. Vi ble veldig godt mottatt og de svarte ivrig på spørsmålene vi stilte. Forskjellen på Islam og Kristendommen er at Islam tror på én Gud, Allah. Vi som er kristne, tror også bare på én Gud, men vi sier at Gud er treenig. Hadde ikke Jesus tatt vår synd og vi fått Den Hellige Ånd, måtte vi fortsatt ofret til Gud som det ble gjort i Gamle Testamentet. I tillegg er Koranen skrevet av en syndfri profet, Muhammad. Bibelen er skrevet av mange, og derfor mener muslimene at den er korrupt. Men Gud lar ingen verken legge til eller ta noe bort (Åp 22; 18-19).

Det er mye vanskelig når det gjelder religioner, og jeg må passe meg for at jeg ikke utgir noe som er feil. Men besøket vårt i dag gav meg et mer helhetlig syn over muslimer. Menn kan ikke hilse på kvinner uten at de vasker seg etterpå, moskéene er delt etter kjønn, vi tok av skoene da vi gikk inn i bønnesalen, vi fikk se hvordan de ber og vi fikk lunsj. Det var veldig viktig for dem å lage et godt bilde av religionen sin ovenfor oss. Og selv om de ber på en annen måte enn oss, skulle Turid avslutte med en bønn på vårt vis. Hun tok bønnen på engelsk, og klarte avslutte med å si: " in Jesus name, I pray"... Heldigvis ble det ingen sure miner av den grunn.




Her ser du et bilde av oss jentene utenfor moskéen. Vi ble meget varme!


I Salme 34; 4 - 5, står det:

"La oss sammen hylle Herren
og prise hans store navn!
Jeg søkte Herren,
og han svarte meg,
fra alt som skremte,
berget han meg!"
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: